Auton tuunaaminen auttaa tuomaan auton esille, mutta yleensä jokamiesluokassa tuunaamalla pyritään mahdollisimman kilpailukykyiseen autoon. On monin tavoin tärkeää erottautua massasta ja autoja tuunaamalla pyritään juuri tähän. Kerromme tässä artikkelissa, kuinka kilpa-autoja pyritään tuunaamaan ja millaisia asioita tuunaamisessa tulee huomioida.
Hinta ratkaisee
Etenkin jokamiesluokassa auton tuunaamisen hinta usein ratkaisee tehdyt tuunaustoimenpiteet. Tässä luokassa rahaa ei yleensä ole käytettävissä samaan tapaan kuin vaikkapa F1-radoilla, joten toisinaan on venytettävä senttiä. Kekseliäisyys on siis kunniassa. Toisaalta jokamiesluokassa perusvarustelukustannukset ovat yleensä melko edulliset, minkä lisäksi auton varustelua ei yleensä säädellä kovin tiukoin teknisin säännöin. Tässä luokassa oma auto on siis mahdollista rakentaa melkein mistä tahansa normaalista autosta, eikä sen mallilla tai merkillä ole suurta merkitystä, kunhan auto vain on rekisterissä, katsastettu ja hyväksytty tieliikenteeseen.
Tuunauksen päätavoitteet
Tässä luokassa tuunaamisella pyritään usein virittämään auton moottoria sekä tekemään autosta mahdollisimman kevyt. Myös auton ulkonäköä saatetaan pyrkiä tuunaamaan, mutta sen käytettävyyden tuunaaminen on avainasemassa. Jokamiesluokan säännöt asettavat tuunaukselle rajat. Suomessa autourheilu on kovin suosittua, joten myös autojen tuunaaminen on yleistä ja monen mielestä mukavaa puuhaa. Monien mielestä juuri oman auton tuunaaminen on yksi moottoriurheiluharrastuksen parhaista anneista.
Tuunaussäännösten pääkohdat
On tärkeää huomioida, että jokamiesluokassa on määritetty säännöt, jotka määrittelevät auton tuunauksen rajat. Ensinnäkin tuunatun auton tulee täyttää säännöissä määritelty vähimmäispaino tuunauksen jälkeen. Jos auto on liian kevyt, tulee siihen lisätä kiinteää painoa, joka voidaan lisätä vaikkapa hitsaamalla lisäpainot autoon kiinni.
Sääntöjen mukaan auton korin tulee säilyttää alkuperäinen ulkomuotonsa tuunauksen jälkeen. Tämä ei kuitenkaan koske auton takapeltiä, lokasuojia, koristelistoja ja astinlautoja. Myöskään auton etupuskuria tämä sääntö ei koske, sillä puskuri tulee poistaa autosta. On hyvä muistaa, että auton korimateriaalin on oltava alkuperäinen.
Jokamiesluokassa autosta on poistettava vetokoukku sekä vararengas. Moottorin vetotapa on mahdollista muuttaa, kunhan moottori vain mahtuu auton alkuperäismoottoritilaan. Sisäverhoilun osalta saa tehdä suuria muutoksia, sillä verhoilun voi poistaa kokonaan, minkä lisäksi penkit on sääntöjen mukaan poistettava. Ikkunat on mahdollista vaihtaa polykarbomaattimuovi-ikkunoihin. Tämän lisäksi joissakin tapauksissa tulee käyttää turvaverkkoja suojaamaan etuovissa olevia ikkuna-aukkoja. 6-pisteturvavyö sekä turvakehikko ovat jokamiesluokan autojen pakollisia varusteita.