Formulamaailman skandaalit

Formulamaailmassa sattuu ja tapahtuu, eikä suoranaisilta skandaaleiltakaan ole vältytty. Kerromme tässä artikkelissa, millaisista skandaaleista formulamaailmassa on supistu ja millaisia aihepiirejä nämä skandaalit ovat koskeneet. Ensiksi kerromme formulamaailmaa kuohuttaneesta vakoiluskandaalista, joka kosketti useampaa tallia, ja tämän jälkeen kerromme Renault-tallin kolariskandaalista, jossa Fernando Alonso hyötyi tallikaverinsa tahallisesta kolarista. Henkilövahingoilta kolariskandaalissa kuitenkin onneksi vältyttiin.

Formulamaailman vakoiluskandaali

Vuonna 2007 formulamaailma supisi vakoilusta Stepneygaten tapauksen yhteydessä. Vakoilun lisäksi tiettyjä talleja syytettiin myös sabotoinnista. Skandaalin pyörteisiin joutuivat McLaren, Ferrari ja Renault. Ferrarin mekaanikon syytettiin toimittaneen McLarenille salassa pidettävää Ferrarin materiaalia ja McLarenin syytettiin hyödyntäneen tätä materiaalia autoissaan. Skandaalin johdosta McLarenin pääsuunnittelija, vuonna 1959 syntynyt Mike Coughlan erotettiin tehtävistään.

Formulamaailman kolariskandaali

Formulamaailman skandaalit eivät suinkaan rajoitu vakoiluun ja sabotointiin, vaan skandaaleja formulamaailmassa riittää muillakin saroilla. Eräs surullisimmista skandaalityypeistä liittyy kolareihin, joiden yhteydessä puhutaan kolariskandaalista. Eräs tällaisista on Crashgate vuodelta 2008. Tämä skandaali sijoittui F1-sarjaan ja Singaporen Grand Prix -kilpailuun. Tuolloin Renaultin kuljettajan Nelson Piquet Jr:n syytettiin pyörähtäneen kilpailussa tahallisesti ympäri. Tämän johdosta hän ajautui muuria päin ja hänen autonsa romuttui jonkin verran. Onneksi henkilövahinkoja ei kuitenkaan tapahtunut.

Onnettomuuden vuoksi turva-auto joutui tulemaan radalle, mikä hidasti merkittävällä tavalla muiden kuskien ajoa. Saman tallin Fernando Alonso kävi varikolla ennen kolaria, minkä vuoksi hän sai kolarin vuoksi itselleen huomattavan edun nousten kilpailun johtopaikalle ja voittaen kilpailun.

Tästä ei noussut heti kansainvälistä kohua, vaan kohu sai hieman odottaa. Piquet nimittäin tunnusti myöhemmin kolarinsa tahallisuuden FIA:lle eli Kansainväliselle autourheiluliitolle. Renault ei jäänyt ilman seuraamuksia, vaan tallille asetettiin kahden vuoden ehdollinen kilpailukielto. Lisäksi sen tallipäällikkönä toiminut, vuonna 1950 syntynyt Flavio Briatore, asetettiin toimitsijakieltoon, joka koski kaikkia FIA:n alaisia sarjoja. Pat Symonds, Renault-tallin insinööriosaston johtaja, sai toimitsijakiellon viideksi vuodeksi. Alonso sen sijaan säästyi seuraamuksilta eikä hänen todettu olleen kolariin syyllinen. Hän ei myöskään menettänyt voittosijoitustaan. Toisaalta Alonso joutui tilanteen johdosta vaihtamaan edustamaansa tallia. Piquetille myönnettiin syytesuoja hänen todistettuaan Renault-tallia vastaan. Hänen F1-uransa kuitenkin päättyi tähän skandaaliin.