Vakoiluskandaali

“Stepneygate” on Formula 1 -sarjassa kaudella 2007 tapahtunut vakoilu- ja sabotointiskandaali jossa olivat mukana Ferrari, McLaren sekä Renault. Ferrarin “dreamteamin” mekaanikko Nigel Stepney (syntyi 14. marraskuuta 1958 – kuoli auto-onnettomuudessa 2. toukokuuta 2014) oli toimittanut McLarenille Ferrarilta peräisin olevaa salaista materiaalia, jota McLaren sitten hyödynsi omissa autoissaan. McLarenilla tietoja oli vastaanottanut tallin pääsuunnittelija Mike Coughlan (syntyi 17. helmikuuta 1959), joka työskenteli tallissa vuodesta 2002 aina vakoilun vuoksi tapahtuneeseen irtisanomiseensa saakka. Stepney ja McLarenin Mike Coughlan myös tunsivat toisensa, ja olivat aiemmin työskennelleet yhdessä Benettonin tallissa. Tällä hetkellä Coughlan on NASCAR -tallin tekninen johtaja.

Vakoilu alkoi tulla esille kun vuonna 2007 sarjassa käytettiin ainoastaan Bridgestonen valmistamia renkaita Michelinin vetäydyttyä sarjasta. Kaikki muut Michelinin renkaita aiemmin käyttäneet valmistajat olivat talvitesteissä suurissa vaikeuksissa, mutta McLaren oli onnistunut virittämään autonsa Bridgestonen renkaille täysin sopiviksi samantien. Myös autojen kierrosnopeudet paranivat huomattavasti kauden ensimmäisen ja toisen kilpailun välillä. Australian GP:ssä oli Ferrari vielä selvästi McLarenia nopeampi, mutta toisessa osakilpailussa Malesian GP:ssä otti McLaren peräti kaksoisvoiton.

Kausi eteni, ja McLarenin kuljettaja, hallitseva maailmanmestari Fernando Alonso (syntyi 29. heinäkuuta 1981) suivaantui jäätyään nuoren tallikaverinsa Lewis Hamiltonin jälkeen, ja alkoi vaatia tallin ykköskuljettajan asemaa. Tämän tueksi Alonso alkoi kiristää tallia uhkaamalla skandaalin paljastuksella. McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis joutui käsittelemään tämän vuoksi asiaa FIA:n johtajan Max Mosleyn kanssa, ja tallin sisäinen sähköpostiliikenne joutui tutkimuksen alaiseksi. Siitä ilmeni että Ferrarilta lähetettyjä sähköposteja ja salaisia tietoja olivat McLarenilla vastaanottaneet Mike Coughlan, Fernando Alonso, sekä testikuljettaja Pedro de la Rosa.

Skandaali tuli julkisuuteen siinä vaiheessa, kun ennen Monacon Grand Prixiä löytyi Ferrari -kuljettajien Kimi Räikkösen sekä Felipe Massan autojen tankeista sinne kuulumatonta jauhetta. Teon takaa paljastui tallin oma mekaanikko Nigel Stepney. Tätä tutkiessa alkoi paljastua myös tietovuodot, joiden vuotajaksi Stepney paljastui. Tietoja oli päätynyt paitsi McLarenin, myös Renaultin tallin käyttöön.

Näitä tekoja pidettiin Stepneyn kostona siitä, ettei häntä ollut valittu Ferrarin tallin päämekaanikoksi. Stepney oli myös vuonna 2000 jäänyt tallin kuljettajan Michael Schumacherin auton alle tankkaustilanteessa, ja loukkaantui tuolloin jalastaan. McLarenin talli tuomittiin tapauksesta 100 miljoonan dollarin korvauksiin.

Kolariskandaali

“Crashgate” on Formula 1 -sarjassa kaudella 2008 tapahtunut

kolarointiskandaali, josta puhutaan myös nimillä Renaultin kolariskandaali ja SIngaporen kolariskandaali. Tässäkin oli mukana Stepneygaten tapaan F1 -sarjan kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso, tällä kertaa Renault -tallin kuljettajana.

Skandaalin tapahtumapaikkana oli Singaporen Grand Prix vuonna 2008. Renault -tallin kuljettaja Nelson Piquet Jr (syntyi 25. heinäkuuta 1985) pyörähti kisassa tahallisesti radalla ympäri ja ajautui sitten päin muuria. Koska Piquetin auto romuttui osittain, aiheutti se turva-auton tulon radalle ja näin hidasti muiden kilpailijoiden ajoa merkittävästi. Alonso puolestaan oli käynyt varikolla juuri ennen Piquetin kolarointia, ja hän saikin kolarista ja turva-auton tulosta johtuen huomattavaa etua muihin kilpailijoihin nähden. Siitä johtuen Alonso nousi kilpailun kärkeen, ja lopulta voitti koko kisan.

Tapauksesta nousi kanssainvälinen kohu vasta vuotta myöhemmin, kun Piquet oli tunnustanut tekonsa Kansainväliselle autourheiluliitolle FIA:lle. Tämän vuoksi Renault -talli sai kahden vuoden ehdollisen kilpailukiellon, sen tallipäällikkö Flavio Briatore (syntyi 12. huhtikuuta 1950) puolestaan sai toimitsijakiellon kaikkiin FIA:n alaisiin sarjoihin toistaiseksi. Tallin insinööriosaston johtaja Pat Symonds sai viiden vuoden toimitsijakiellon. Kuljettajia ei kuitenkaan tapahtuman vuoksi tuomittu, vaan Alonso todettiin myöhemmin syyttömäksi kolariin ja hän sai pitää voittosijoituksensa. Alonso tosin joutui vaihtamaan tallia tapahtuneen jälkeen.

Piquet puolestaan sai syytesuojan suostuttuaan todistamaan Renaultia vastaan. Piquetin ura Formula 1 -kisoissa oli kuitenkin ohitse, ja hän siirtyi kilpailemaan NASCAR:in Camping World Truck -luokkaan. Myöhemmin oikeus kumosi myös Briatoren toimitsijakiellon, ja hän pystyi palaamaan F1 -toimintaan vuonna 2013. Briatore on ollut aiemminkin vastaavissa jupakoissa mukana, ja hänellä on epäilty olevan mafiayhteyksiäkin.