Mittatilaukset

Mittatilausmännät ja kiertokanget

Mikäli viritettävään moottoriin ei löydy suoraan sopivia kilpamäntiä, tai saatavilla olevat vaihtoehdot eivät vastaa tarpeita, voidaan ne suunnitella tarkoitusta varten. Nykyaikaisilla menetelmillä pienten sarjojen valmistaminen ei enää tuota ongelmia. Esimerkiksi mäntä- ja kiertokankivalmistaja CP-Carrillo ilmoittaa heidän tekevän 80% tuotteistaan asiakkaan mitoilla. Tällöin moottorin suunnittelija voi vapaasti valita haluamansa mitat ja optiot.

Esimerkkejä Alfa Tune Oy:n suunnittelemista mäntämalleista:

Alfa Romeo 75 8V Twin Spark: Nopeutettu paloprosessi, optimoidut paljealueet, kapeat männänrenkaat, X-profiili

Alfa Romeo 75 8V Twin Spark: Kuten edellä, mutta pyöreällä takeella

Alfa Romeo TS 16V: Kevyet, X-profiili

Alfa Romeo V6 12V: Optimoidut paljealueet, X-profiili

Alfa Romeo V6 24V: Kevyet ja matalat, optioilla

BMW M10 turbo: Vahvat tasalakiset männät venttiilikoloilla ahdettuun moottoriin

Vauxhall Chevette HS/HSR: Suhteellisen suuri puristussuhteennostotarve

Volvo B230 16V: Matala, kahdella männänrenkaalla

Volvo FCUP: Kevyt state of art tasapäämäntä

 

Tyypillisiä mäntien optioita:

  • 3D Internal Mill: Etenkin jos männän laen muodot ovat monimutkaiset, voidaan mäntää keventää merkittävästi jyrsimällä laen alapuoliset alueet seuraamaan yläpinnan muotoja.
  • Accumulation grooves: Puristusrenkaiden välisen alueen tilavuutta voidaan kasvattaa urituksella, mikä lisää ylimmän männänrenkaan toimintavarmuutta.
  • Lateral Gasports: Paineentasausurat männänrengasurassa, jotka päästävät paineen nopeammin ylimmän männänrenkaan taakse varmistamaan männänrenkaan tehokkaan tiivistymisen. Tarpeellinen vain erikoistapauksissa.
  • Vertical Gasports: Paineentasausporaukset männänlaessa, jotka päästävät paineen nopeammin ylimmän männänrenkaan taakse varmistamaan männänrenkaan tehokkaan tiivistymisen. Tarpeellinen vain erikoistapauksissa.
  • Double Pin Oiler: Tehostettu männäntapin voitelu tuplaporauksilla.
  • X-Forging: Luuranko-tyyppinen tae. Kevyempi mutta silti kestävä rakenne.
  • Skirt Coating: Männän helman pinnoittaminen.
  • Anti-Detonation Grooves: Uritus ylimmän männänrenkaan yläpuolella vähentää männän välyksessä mahdollisesti syntyvää nakutusta.

 

Mikäli sekä männät että kiertokanget vaihdetaan, paras lopputulos usein saavutetaan suunnittelemalla männän korkeus mahdollisimman optimiksi ja määrittelemällä männän asema yläkuolokohdassa kiertokangen pituuden valinnalla. Mittatilauskiertokankia voidaan valmistaa kaikilla tyypillisillä profiileilla, esim. I, H ja A sekä valita lukuisia optioita.

Esimerkkejä mittatilauskiertokangista:

Alfa Romeo 75 Twin Spark: Matala optimoitu mäntä nostettu halutulle palje-etäisyydelle kiertokankea pidentämällä ja valittu pienempi männäntappi.

Alfa Romeo V6: Tavoitteena mahdollisimman matala mäntä / pitkä kiertokanki. Suunnittelukriteeri 10 000 rpm. ARP Custom Age 625 pultit.

 

Lisää tietoa mäntä- ja kiertokankiteknologioista löytyy CP-Carrillon kotisivuilta.

Muiden kuin Alfojen tuotteita löydät täältä.

Tiedustelut: sales(at-merkki)alfatune.fi